A.
Harti
jeung Watesan Sajak
Sajak nyaéta karya sastra wangun ugeran (puisi) anu
teu pati kauger ku patokan-patokan, nu matak sok disebut ogé sajak bébas atawa
puisi modérn. Bébas didinya, tangtuna ogé rélatif. Upami dibandingkeun jeung
guguritan, anu ditulis dina wangun pupuh, jelas sajak mah leuwih bébas. Sajak
henteu kauger ku jumlah padalisan dina sapadana, jumlah engang dina unggal
padana, atawa sora tungtung dina unggal padalisan.
Sajak kauger ku diksi jeung wirahma (nu matak henteu
disebut wangun lancaran). Wirahma mangrupakeun ciri utama anu ngabédakeun wangun
ugeran jeung wangun lancaran. Wirahma karasa leuwih nonjol dina sajak, bisa
jadi lantaran uger-ugeran séjén saperti
nu aya dina pupuh teu dipaké.
B.
Wangun
Sajak Sunda
Diténjo tina
wangun jeung eusina, ragam sajak téh kabagi jadi :
1. Sajak
épik, nyaéta sajak anu eusina ngandung carita kapahlawanan anu aya patalina
jeung sasakala, kayakinan, jeung babad. Sajak munggaran anu kalebet sajak épic
dikarang ku Ajip Rosidi nu judulna ‘’Janté Arkidam’’ taun 1956.
Sajak séjénna nyaéta sajak anu
judulna ‘’ Bagus Rangin’’ karya Ajip Rosidi ogé, eusina nyaritakeun Bagus Rangin anu dumasar kana agama
ngabangkitkeun sumanget bangsana pikeun ngalawan panjajah Balanda di daerah Jatitujuh,
Jatiwangi abad ka-19.
Conto:
Janté
Arkidam
Panonna beureum siki saga
Leungeunna seukeut lalancip gobang
Niplasan badan palapah gedang
Arkidam, Janté
Arkidam. Jsté.
2. Sajak
naratif, nyaéta sajak anu eusina
ngandung hiji carita atawa biasa disebut ‘’balada’’. Anu kaasup kana balada téh
nyaéta folk ballad jeung literary ballad, anu ngisahkeun
kahirupan manusa ku sipat asih, dengki, boh timburuna. Wangun séjénna anu
kaasup sajak naratif nyaéta poetic tale
anu eusina nyaritakeun dongéng.
Conto:
Ruhak
Geuning anjeun lir arjuna sasab
Mentangkeun rěwuan jamparing
nu kapentang lir di usap angin
Sumilir serah bongkokan
Geuning anjeun lir arjuna kasmaran
Ngiceupan rewuan bidadari
Nu kabandang kumalayang
Katiruk ati
Geuning anjeun lir arjuna ědan
Malati ladang metik terus dijeuwang
Aing lain aswatama sumegruk
Bima nu siap padungdung ngababuk jajantung
Mentangkeun rěwuan jamparing
nu kapentang lir di usap angin
Sumilir serah bongkokan
Geuning anjeun lir arjuna kasmaran
Ngiceupan rewuan bidadari
Nu kabandang kumalayang
Katiruk ati
Geuning anjeun lir arjuna ědan
Malati ladang metik terus dijeuwang
Aing lain aswatama sumegruk
Bima nu siap padungdung ngababuk jajantung
3.
Sajak
lirik, nyaéta sajak anu eusina ngbréhkeun naon anu dirasakeun ku manah hiji jelma.
Wangun sajak lirik seueur ditulis dina khazanah sastra modérn Indonésia.
Conto:
Honcéwang
Langit angkeub nyimbutan katumbiri
Panon poé surup ninggalkeun bumi
Salira teu béngras sabihari
Angin tiis pamirig kapeurih ati
Paneuteup teu anteb siga sasari
Sakolébat ngajorelat balieus ka jisim diri
Panon poé surup ninggalkeun bumi
Salira teu béngras sabihari
Angin tiis pamirig kapeurih ati
Paneuteup teu anteb siga sasari
Sakolébat ngajorelat balieus ka jisim diri
Kunaon langit teu béngras lénglang
Sedeng haté mitineung ringrang honcéwang
Naha kunaon katumbiri taya gumawang deui
Maturan kuring nu ngalagena ati. Jsté.
4. Sajak
dramatik, nyaéta sajak anu eusina ngagambarkan paripolah hiji jelma, boh
digambarkeun ku kalakuan, dialog, atawa monolog.
Conto:
Sajak
Peragawan
Poé
ieu ngagaeuleuyeung dina sedan bmw taun ahir
Mencrong
sawah salin jinis jadi pabrik
Sapi
cacingan, orok ceurik teu kasusuan, patani keur ngaboséh béca
Lagu
rock, barudak buligir ajrag-ajragan na kamalir nu pinuh sasalad. Jsté.
5. Sajak
didaktis, nyaéta sajak anu eusina
ngandung pangaweruh atanapi nilei-nilei atikan.
Conto:
GURU
Karya:
Siti wasilah
Pangabdian,
pangorbanan
Nu tos ibu
bapak guru korbankeun
Moal ka étang
Moal ka
bayarku saukur ucapan nuhun
Moal ka
ganti ku intan jeung berlian
Moal leungit
ku gedé na ombak
samudra
Jasa jasa
ibu bapak guru
Tos nyaangkeun
haté simkuring
Nu poék mongkléng tanpa
pangaweruh
Dugika
sapertos ayeuna..
6.
Sajak
satirik, nyaéta sajak nu eusina ngandung sindiran atawa kritik ngeunaan
kahirupan masarakat.
Conto:
Taun 2000 Aya Kénéh Lembur?
Taun 2000 aya kénéh lembur?
Ngan ranteng kawat listrik, sinyal-sinyal jeung kotak
kaca ngalimpud beton.
Ti gang ka gang aya élévator, lampu disko, jeung papan
reklameu.
Panggih dihiji lembur pinuh kuamparan aspal jeung
plastik, sora radio jeung angina bayeungyang. Mawa
titipan pakét dongéng purba…,jsté
7. Romance,
nyaéta sajak anu eusina ngébréhkeun rasa
asih atawa cinta ka hiji jelma.
Conto:
Parapatan Katrésnan
Tah didinya ditempat éta
Urang duaan pateuteup soca
Tah harita lebah dinya
Dag dig dug haté masih karasa
Urang duaan pateuteup soca
Tah harita lebah dinya
Dag dig dug haté masih karasa
Parapatan lebah pudunan
urang nepungkeun kaasih katrésnan
Saksi rundayan katrésnan waktos tepung
munggaran
Tah didinya dipéngkolan simpang lima
Salira nyepeng panangan ngedalkeun kaasih kacinta
Jsté.
8. Elegi,
nyaéta sajak anu ngébréhkeun kanalangsaan atawa kasedihan.
Conto:
Asih
nu Mawa Peurih 1
Asih surup ngudag srangéngé
Haliwungna ati anu ngageuri
Kembang trésna ngawagu wayahna
Rumasa raga teu walakaya
Haliwungna ati anu ngageuri
Kembang trésna ngawagu wayahna
Rumasa raga teu walakaya
Geuning enya diri ngarasa
Lieuk euweuh ragap teu aya
Ukur keclak ibun katrésna
Ngalemberéh maseuhan satia
Naha enya teu aya harga ?Jsté.
9. Ode,
nyaéta sajak anu eusina ngandung pujian kanggo jelma anu miboga jasa jeung sifat kapahlawanan.
Conto:
Pahlawan Toha
Arinyana datang ka Indonésia
Rék ngagahgal nyawa
Rék ngarebut nagara
Lain heuheureuyan
Lain
heureuy-heureuyeun
Lain heureuyaneun
Ngéntab amarah patriot Toha
Ngeleb wawanéna
Sumangetna ngagedur
museur kana gudang mesiu
Gudang mesiu kudu
ajur
Mamatih angkara kudu diala. Jsté.
10.
Himne,
nyaéta sajak anu eusina ngébréhkeun rasa cinta ka Gusti atawa ka bangsa
jeung lemah cai.
Conto:
Lembur Panineungan
Hujan nu ngaririncik mawa lamunan nu lawas katukang
Katembong lebah tanjakan tutuwuhan arajeg mapay ngajajar
Gunung nangtung bangun taya kasuwung
Sawah ngeplak lir ibarat permadani nungampar ngagelar
Katembong lebah tanjakan tutuwuhan arajeg mapay ngajajar
Gunung nangtung bangun taya kasuwung
Sawah ngeplak lir ibarat permadani nungampar ngagelar
Bréh ka béh kidul…
Walungan matak waas tetempoan
Tangkal kihurip ngareuy mapay dahan muncang sisi gawir
Bray ka belah kulon ngembloh satungtung panenjo
Kebon sabangsaning palawija selang sekar dipelakna
Tanah pasundan tanah kahuripan
Lembur kuring panineungan
C.
Unsur-Unsur
Sajak Sunda
Dumasar kana unsur-unsurna,
sajak diwangun ku sababaraha unsur, diantarana:
1. Imaji
(implengan) gambaran anu karasa, kadangu, jeung katénjo sanaos ngan ukur dina
bayangan.
2. Simbol,
nyaéta harti injeuman pikeun ngébréhkeun maksad eusi sajak.
3. Irama
atawa wirahma nyaéta panjang pondokna nada dina lagu.
4. Téma
nyaéta inti tangtungan atawa inti ageman
anu sipatna abstrak.
5. Gaya
basa dina sajak bisa kapangaruhan ku pangalaman atawa kasangtukang pangarang
sajak.
D.
Kiat Nulis Sajak
Dihandap aya sababaraha perkara anu tiasa ku urang
diperhatikeun lamun badé nulis sajak:
1.
Milih
téma anu cocok
2.
Jembaran
kosakata basa sunda urang, sangkan kecap-kecap dina sajak téh beuki genah tur
merenah, bisa ogé ku cara loba maca caritasunda.
3.
Sing sering jeung leukeun maca sajak pikeun
nambihan pangaweruh ngeunaan sajak.
4.
Sering
latihan nulis sajak, beuki sering latihan, pasti bakal leuwih alus kualitas
sajakna.
Aya ogé cara anu bisa
dipilampah ku guru pikeun ngabina murid dina nulis sajak:
1. Guru
mawa murid ka luar kelas.
2. Di
luar kelas murid bisa nempo pemandangan dumasar kanyataan.
3. Guru
miwarang ka murid pikeun nuliskeun naon anu ditenjo jeung naon nu dirasa.
4. Guru
nyarita ka murid pikeun nulis sajak anu matok tina sagala anu ditenjo jeung
dirasakeun sakumaha kahayang murid.
E.
Maca Sajak anu
Bener
Dina kagiatan maca, neuleman, ngararasakeun, jeung ngajén
teks (aprésiasi) sajak téh kudu dipilampah kalawan daria, sabab ieu kagiatan
téh kawilang nu pangutamana, éta
kagiatan téh bisa dibagi deui jadi tilu rupa, nyaéta (1) ngaguar teori sastra,
(2) ngaguar éséy, jeung kritik sastra, sarta (3) ngaguar sajarah sastra.
Cara kahiji, nyaéta kagiatan nalungtik kumaha wangun
sajak, kumaha fungsina, jeung kamana pangalaman-pangalaman sastrawan nu
dideudeul ku rupa-rupa karya sastra nurutkeun pamanggih atawa analisis para
ahli teori sastra.
Cara kadua, nyaéta kagiatan ngaguar karangan-karangan
atawa esey anu aya patalina jeung karya satra (sajak), nu medar ngeunaan hade
jeung gorengna éta sajak.
Cara katilu, nyaéta kagiatan ngaguar kamekaran sastra
(sajak) ti mimiti gelar nepi ka kiwari, boh lobana karya sastra nu gelar, ajén
sastrana, boh tokoh nu kalibet dina kamekaranana.
Hal-hal anu perlu diperhatikeun sateuacan maca sajak,
diantarana:
1. NyurahanSajak
Pamaca sajak kudu bisa nyurahan (napsirkeun) eusi sajak saméméh
midang. Pamaca sajak kudu bisa ngahartikeun eusi sajak, atawa paling saeutik
kudu bisa ngararasakeun suasana, émosi nu nyangkaruk dina hiji sajak.
Napsirkeun sajak bisa ku cara parafrase nyaéta ngarobah hiji puisi jadi prosa
ku cara nambahkeun kecap-kecap sorangan kana sajak nu nyababkeun sajak jadi
gampang dipikaharti. Atawa, ngahartikeun deui eusi sajak ku kecap jeung kalimah
sorangan.
Pamaca sajak
kudu eungeuh kana kecap-kecap konci dina hiji sajak. Upamana dina hiji sajak
aya kecap ceudeum, kulawu, berewit, késang, cimata, bisa ditangtukeun yén éta
sajak téh moal jauh ti nyaritakeun kasedih. Mun dina hiji sajak aya kecap
seuneu, ngagedur, peureup, beureum, bisa ditangtukeun yén eusi sajak téh
nyaritakeun sumanget atawa kaambek.
2. Lenyepan (Penghayatan)
Lenyepan
ditangtukeun pisan ku hasil tina nyurahan kana hiji sajak. Mun nyurahanana
kaliru, tangtu baé lenyepan dina maca sajakna ogé bakal kabawa salah. Upamana
baé, hiji sajak nu eusina nyaritakeun kasedih, der digalantangkeun bari ambek tipopolotot,
atawa sabalikna ti éta. Alhasil, pamaca sajak kudu bener-bener bisa
nyurahan heula hiji sajak saméméh magelaran.
Lenyepan ogé
kuat patalina jeung émosi. Hiji sajak kudu dibaca luyu jeung rasa atawa émosi
nu nyangkaruk dina hiji sajak. Takeran rasa kudu pas jeung eusi sajak. Mindeng
urang nyaksian pamaca sajak ngadon nyegruk, atawa ceurik balilihan.
3. Artikulasi
Artikulasi dina maja sajak nyaéta kajéntréan lebah ngucapkeun
hurup, kecap, atawa kalimah. Dina maca sajak aya nu disebut cacad artikulasi,
nyaéta, teu jelas dina ngucapkeun hurup lantaran létah si pamaca henteu nepi
kana wewengkon artikulasi.
Upamana dina ngucapkeun hurup M biwir kudu rapet,
jeung sajabana. Mun artikulasina teu jéntré, nu ngabandungan bakal jéngkél
jeung sajakna ogé bakal teu puguh kapirengna. Aya sawatara cara pikeun latihan
artikulasi, diantarana ngalapalkeun kalawan gancang kalimah-kalimah nu hésé,
upamana ; laeur mapay areuy, ban oplét opat, babu ibu abi.
4. Intonasi
Intonasi téh lagu kalimah atawa lentong. Intonasi dina maca
sajak ditangtukeun pisan ku sajakna. Intonasi karék bisa genah karasana lamun
pamaca sajak bisa nyurahan tur ngalenyepan eusi sajak. Réa pamaca sajak
nu ngaheulakeun lentong batan ngalenyepan sajak. Lentong mah bakal nuturkeun
mun pamaca sajak bener-bener geus ngajiwaan eusi sajakna.
5. Wirahma
Wirahma téh nyaéta turun-naékna, panjang-pondokna,
tarik alonna maca sajak. Nya wirahma pisan nu ngalantarankeun rasa
jeung pikiran dina sajak terus karasa ku audien, ngawangun imaji nu hirup tur
jéntré. Wirahma ngawujud tina tekenan-tekenan kana kecap. Aya nu disebut
tekenen dinamik; tekenen tarik jeung alonna ucapan.
Tekanan Nada:
luhur jeung handapna sora. Tekanan Tempo; gancang jeung ancana dina ngucapkeun
kalimah. Sing jadi catetan yén pamaca sajak téh kudu ati-ati dina ngagunakeun
témpo. Témpo kudu pas, ulah gancang teuing
boh anca pisan..
6. Randegan
Randegan atawa jéda téh nyaéta eureun sakedapan. Pamaca
sajak dina macana teu nurugtug kitu baé. Lian ti ngarandeg dina tanda-tanda
baca, atawa antara pada (bait) jeung pada, pamaca sajak ogé kudu ngarandeg
lebah kalimah-kalimah penting dina sajak, sangkan audien bisa ngalenyepan éta
kalimah penting. Randegan kieu téh digunakeun saperluna baé, sabab lamun
mindeng teuing mah bakal mangaruhan kana témpo.
7. Klimaks
Sajak anu bakal geunah kadanguna nyaéta sajak anu dibaca
atra jeung karasa klimaks atawa puncakna sarta pamaca bisa ngabina puncak. Nu
disebut ngapuncak téh nyaéta nahan émosi, nahan sora, nahan témpo, saméméh nepi
ka puncakna dina éta sajak.
Upama hiji
sajak diwangun ku opat pada, tur klimaksna aya di pada katilu, pamaca sajak
kudu bisa nahan émosi, témpo, sora dina pada kahiji. Dina pada kadua, émosi,
sora, témpo, mimiti ditingkatkeun. Dina pada katilu (puncakna téa), émosi, sora
jeung témpo dimaksimalkeun pisan. Dina pada kaopat minangka antiklimaks-na, émosi, sora jeung
témpo diturunkeun deui.
8. Pasemon
jeung Réngkak
Pasemon (mimik) tangtuna ogé diluyukeun jeung rasa nu nyangjaruk
dina sajak nu dibaca. Pasemon, ruak-riukna pamulu, gular-gilerna
panon, ditangtukeun pisan ku jero déétna panglenyepan kana sajak nu dibaca.
Sedengkeun réngkak; usikna leungeun, meureup, ngacung, gilek sirah, gejlig atawa
léngkah, fungsina pikeun leuwih ngajéntrékeun naon maksudna eusi sajak. Réngkak ogé
kudu puguh maksudna. Réngkak nu réa usik, bisa jadi matak teu puguh kana naon
nu rék dijéntrékeun.
F.
Conto
jeung Analisis Sajak
1.
Conto sajak
PAHLAWAN TOHA
Gubrag Indonésia merdéka
Tentara Jepang nyingray
Jebul sekutu
Nyusup tentara Walanda
Nyarayang di nagara urang
Di Bandung Selatan
Mesiuna sagudang
Bekel sapuluh
tauneun perang
Merangan bangsa urang
Patriot Toha ti pakumpulan Banténg
Awas kana rencana angkara
Arinyana datang ka Indonésia
Rék ngagahgal nyawa
Rék ngarebut nagara
Lain heuheureuyan
Lain heureuy-heureuyeun
Lain heureuyaneun
Ngéntab amarah patriot Toha
Ngeleb wawanéna
Sumangetna ngagedur museur kana gudang mesiu
Gudang mesiu kudu ajur
Mamatih angkara kudu diala
Takdir kiat ti
ajali
Mohamad Toha pituin
orang Sunda
Anu dibabarkeun di
Bandung taun 1926
Dikabulkeun niat
sucina ku Gusti
Gudang mesiu ajur
anjeunna gugur
Mohamad Toha gugur
dina ping 11 Juli 1946
Mugia amal saéna
ditampi ku Alloh SWT
Amin ya robal ‘alamin
2.
Nganalisis Sajak
Perkara anu dianalisis
dina sajak nyaéta ngawengku unsur jero: téma, rasa, nada, jeung amanat.
Sedengkeun unsur luar sajak ngawengku: diksi (pilihan kecap), imaji
(implengan), kecap nyata (kecap nu miboga harti nu tangtu), majas (gaya basa),
jeung ritme/irama.
Conto: kagiatan nganalisis
sajak “Pahlawan Toha” dumasar kana unsur-unsur sajak diantawisna: téma, eusi,
perasaan, nada, jeung amanat.
a.
Téma
Téma sajak “Pahlawan Toha” nyaéta patriot Toha
ngajurkeun gudang mesiu.
b.
Perasaan
1)
Perasaan ceuceub
Perasaan
ceuceub ka bangsa nu rék ngajajah ditebrakkeun dina ungkara “ngentab amarah
patriot Toha”. Amarah patriot Toha ngentab wiréh anjeunna parantos uningaeun
kana rencana sareng bekel perang musuh. Patriot Toha teu ihlas nagara diranjah
ku bangsa deungeun. Kantenan bekelna nu sakitu seueur, manaha murudulna korban
ti bangsa urang, digahgal/diperangan salami sapuluh taun. Patriot Toha ijideun
ka sikap angkara nu lalicik kantenan kedah gilinggisik.
2)
Perasaan
sumanget
Perasaan
sumanget patriot Toha timbul, dikasangtukangan ku rasa ceuceub ka nu rék
ngajajah, lebar ka nagara, sareng nyaah ka bangsa. Hal éta ngadorong
kaperkasaan kanggo ngalaksanakeun cita-cita anjeunna.
3)
Perasaan reueus
Persaan
reueus patriot Toha kabaca dina waktos anjeunna badé ngancurkeun gudang mesiu.
Sanaos kaayaanana samporét tagiwur dilingkung ku musuh, sajorélat baé mah aya
rasa reueus dina manahna. Reueus wiréh gudang mesiu nu dicita-citakeunna téh
tos aya dina genggeman. Lintang ti éta ogé, kabaca rasa reueus pangeusi nagri
wiréh gudang mesiu kakuatan musuh ajur.
4)
Perasaan sedih
Perasaan
sedih katangkep dina situasi nagara anu teu aman, ngan dijajah sareng dijajah
baé. Sanaos tos merdéka ogé diarakalan badé dijajah deui. Gugurna Pahlawan Toha
kantenan ngahudang rasa sedih ka bangsa Indonésia utamina kulawargana.
c.
Nada
Dina
sajak “Pahlawan Toha” nada mikacinta ka lemah cai ditembrakeun ku sikep-sikep
patriot Toha. Patriot Toha teu owel ku nyawa, ageung tanggel waler, boh ka
nagara, boh ka bangsa. Padahal anjeunna
parantos uningaeun, yén musuh téh sanés heuheureuyan (serius) badé ngabinasa bangsa
urang téh, sanés heureuy-heureuyaneun enyanaan musuh téh tohaga, sanés
heureuyaneun bangsa urang deuih, sanés sareng panyawang. Sedengkeun, patriot
Toha kalah ngajaul ngumbar cita-citana. Éta téh hiji tawis yén anjeunna
leres-leres mikacinta ka lemah cai sareng nyaah ka bangsa.
d.
Amanat
Amanat
sajak “Pahlawan Toha” lemah cai tiasa kajait ku perjoangan wargana nu tos pati
jiwa raga. Ku sabab éta, merjoangkeun nagara dina kaayaan bahaya ulah
satengah-satengah.
top pisannn euyyyyy
BalasHapusoke .. haturnuhun... :)
Hapushatur nuhun. eusina lumayan munel.
BalasHapusSajak Épik sareng Sajak Lirik saé pisan kanggo dipikawanoh ku Murangkalih Sakola nu aya di Bogor utamina. Basa Sunda ulah dugi ka Carem di Bogor nu katelah Puseur Dayeuh Pajajaran.
BalasHapusdisarankan warna fontnya jangan hijau, tolong diberi warna warna gelap.. soalnya kalo warna cerah membuat pembaca tidak nyaman dan sulit membaanya, terima kasih jga indormasinya :)
BalasHapusHtr nuhun ku Ayana bahasa Sunda ieu murang kalih janteun tiasa di ajar
BalasHapus